Ochrona Danych Osobowych

DANE OSOBOWE PRZETWARZANE W TRYBIE RODO

Szanowna Pani / Szanowny Panie
Zgodnie z wymaganiami  rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4 maja 2016 r., r., str. 1, ze zm.), zwanego dalej RODO, dochowując warunków w nim zawartych informujemy, że:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
Komendant Miejski Policji w Rudzie Śląskiej
Siedziba i dane kontaktowe:
Komenda Miejska Policji w Rudzie Śląskiej
ul. Generała Hallera 9, 41-709 Ruda Śląska
2. Inspektorem ochrony danych jest:
asp.szt. Ewa Podgórna
Dane kontaktowe:
Komenda Miejska Policji w Rudzie Śląskiej
ul. Generała Hallera 9, 41-709 Ruda Śląska
e-mail: iod@ruda.ka.policja.gov.pl
telefon: 478541217
3. Dane osobowe, zwane dalej „danymi”, przetwarzane są:
a) w celu wykonania obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, w szczególności
w zakresie realizacji zadań pracodawcy, wykonywania zadań podmiotu administracji publicznej, realizacji zobowiązań na rzecz podmiotów uprawnionych do otrzymywania danych w ramach konkretnego postępowania prowadzonego na podstawie prawa Unii Europejskiej lub prawa krajowego, zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji (podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. c lub art. 9 ust. 2 lit. b, j RODO);
b) w celu realizacji działań w interesie publicznym (podstawą przetwarzania jest art. art. 6 ust. 1 lit. e RODO);
c) w celu ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń wynikających z zawieranych umów, zapewnienia bezpieczeństwa mienia organizacji oraz bezpieczeństwa zasobów pozostających w jego dyspozycji (podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. f lub art. 9 ust. 2 lit. f RODO);
d) w celach związanych z realizacją Pana/Pani wniosków czy porozumień, ale niewynikających z obowiązku prawnego administratora, jeżeli wyraził(-a) Pan/Pani zgodę na przetwarzanie swoich danych (podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a lub art. 9 ust. 2 lit. a RODO);
e) w celu wykonania warunków zawartej umowy bądź porozumienia, jeżeli jest Pan/Pani stroną takiej umowy zawartej z Komendantem Miejskim Policji w Rudzie Śląskiej bądź jego przedstawicielem prawnym (podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
W przypadkach kiedy podanie Pana/Pani danych jest dobrowolne, odmowa ich podania może uniemożliwić realizację Pana/Pani żądania bądź zawarcia umowy.
4. W związku z przetwarzaniem Pana/Pani danych osobowych, przysługuje Panu/Pani prawo do:
a) dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO, z zastrzeżeniem, że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych, ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do których zachowania zobowiązany jest Komendant Miejski Policji w Rudzie Śląskiej;
b) sprostowania danych, które są nieprawidłowe, na podstawie art. 16 RODO;
c) usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO, w tym przetwarzanych na podstawie Pana/Pani zgody, gdy ich dalszego przetwarzania nie wymaga przepis prawa krajowego bądź prawa UE. W pozostałych przypadkach, w których Komendant Miejski Policji w Rudzie Śląskiej przetwarza dane osobowe na podstawie przepisów prawa, dane mogą być usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji;
d) ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO, jeżeli kwestionuje  Pan/Pani prawidłowość danych lub gdy przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a Pan/Pani sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania;
e) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania dotyczących Pana/Pani danych, na podstawie art. 21 RODO, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przypadków, w których Komendant Miejski Policji w Rudzie Śląskiej posiada uprawnienie do przetwarzania danych na podstawie przepisów prawa.
5. Niezależnie od wymienionych praw, w przypadku, kiedy dane są przetwarzane w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Komendanta Miejskiego Policji w Rudzie Śląskiej, czyli w sytuacji, kiedy przetwarza dane bez zgody osoby, nie wykonuje obowiązku prawnego, nie realizuje warunków zawartej umowy, ale podejmuje działania w celu zabezpieczenia interesów organizacji, przysługuje Panu/Pani prawo wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania.
6. W przypadkach, w których przetwarzanie Pana/Pani danych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. na podstawie Pana/Pani zgody na przetwarzanie danych osobowych,
przysługuje Panu/Pani prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
7. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Komendanta Miejskiego Policji w Rudzie Śląskiej Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje Panu/Pani prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
8. Komendant Miejski Policji w Rudzie Śląskiej przekazuje dane osobowe jedynie organom uprawnionym do uzyskania takich informacji na podstawie obowiązującego prawa.
9. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w ramach dokumentacji prowadzonej w formie papierowej i elektronicznej na podstawie przepisów prawa dotyczących archiwizacji, przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji. Sposób kwalifikowania spraw oraz czas ich przechowywania określa „Jednolity rzeczowy wykaz akt Policji” stanowiący załącznik do zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie Jednolitego rzeczowego wykazu akt Policji (Dz. Urz. KGP z 2020 r. poz. 21).
10. Dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
11. Ograniczenia stosowania RODO.
Do przetwarzania danych osobowych w zakresie działalności archiwalnej, na podstawie art. 22b ust. 1 i 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2020 r. poz. 164, ze zm.) ogranicza się stosowanie:
a) art. 16 RODO – prawo do sprostowania danych – w ten sposób, że administrator przyjmuje od osoby, której dane dotyczą, pisemne sprostowanie lub uzupełnienie dotyczące jej danych osobowych, nie dokonując ingerencji w materiały archiwalne;
b) art. 18 ust. 1 lit. a i b RODO– prawo do ograniczenia przetwarzania – w zakresie niezbędnym do zapewnienia korzystania z materiałów archiwalnych zgodnie z ustawą, bez naruszania istoty ochrony danych osobowych zawartych w tych materiałach, także w przypadku pierwotnego zbierania danych w sposób bezprawny albo w przypadku nieprawdziwości, nieścisłości lub niekompletności danych;
c) wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 3 RODO– prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą – następuje w zakresie, w jakim dane osobowe podlegające udostępnieniu mogą być ustalone za pomocą istniejących środków ewidencyjnych
Art. 12. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - Przejrzystość, oraz tryb korzystania z praw.
Przejrzyste informowanie i przejrzysta komunikacja oraz tryb wykonywania praw przez osobę, której dane dotyczą
1.
Administrator podejmuje odpowiednie środki, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem – w szczególności, gdy informacje są kierowane do dziecka – udzielić osobie, której dane dotyczą, wszelkich informacji, o których mowa w art. 13 (informacje podawane w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą) i 14 ( informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby , której dane dotyczą)  oraz prowadzić z nią wszelką komunikację na mocy art. 15–22 (prawo do sprostowania danych,usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, sprzeciwu, powiadomienie o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub o ograniczeniu, zautomatyzowane podejmowanie decyzji w indywidualnych przypadkach, w tym profilowaniu)  i 34 (zawiadamianie osoby , której dane dotyczą o naruszeniu danych osobowych) w sprawie przetwarzania. Informacji udziela się na piśmie lub w inny sposób, w tym w stosownych przypadkach – elektronicznie. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda, informacji można udzielić ustnie, o ile innymi sposobami potwierdzi się tożsamość osoby, której dane dotyczą.
2.
Administrator ułatwia osobie, której dane dotyczą, wykonanie praw przysługujących jej na mocy art. 15–22. W przypadkach, o których mowa w art. 11 przetwarzanie niewymagające identyfikacji ust. 2, administrator nie odmawia podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą pragnącej wykonać prawa przysługujące jej na mocy art. 15 prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą–22, chyba że wykaże, iż nie jest w stanie zidentyfikować osoby, której dane dotyczą.
3.
Administrator bez zbędnej zwłoki – a w każdym razie w terminie miesiąca od otrzymania żądania – udziela osobie, której dane dotyczą, informacji o działaniach podjętych w związku z żądaniem na podstawie art. 15–22. W razie potrzeby termin ten można przedłużyć o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań. W terminie miesiąca od otrzymania żądania administrator informuje osobę, której dane dotyczą o takim przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia. Jeśli osoba, której dane dotyczą, przekazała swoje żądanie elektronicznie, w miarę możliwości informacje także są przekazywane elektronicznie, chyba że osoba, której dane dotyczą, zażąda innej formy.
4.
Jeżeli administrator nie podejmuje działań w związku z żądaniem osoby, której dane dotyczą, to niezwłocznie – najpóźniej w terminie miesiąca od otrzymania żądania – informuje osobę, której dane dotyczą, o powodach niepodjęcia działań oraz o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego, oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
5.
Informacje podawane na mocy art. 13 informacje podawane w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą i 14  oraz komunikacja i działania podejmowane na mocy art. 15–22  i 34  są wolne od opłat. Jeżeli żądania osoby, której dane dotyczą, są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter, administrator może:
a) pobrać rozsądną opłatę, uwzględniając administracyjne koszty udzielenia informacji, prowadzenia komunikacji lub podjęcia żądanych działań; albo
b) odmówić podjęcia działań w związku z żądaniem.
Obowiązek wykazania, że żądanie ma ewidentnie nieuzasadniony lub nadmierny charakter, spoczywa na administratorze.
6.
Bez uszczerbku dla art. 11 (przetwarzanie niewymagające identyfikacji), jeżeli administrator ma uzasadnione wątpliwości co do tożsamości osoby fizycznej składającej żądanie, o którym mowa w art. 15–21, może zażądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby, której dane dotyczą.
7.
Informacje, których udziela się osobom, których dane dotyczą, na mocy art. 13 informacje podawane w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą i 14, można opatrzyć standardowymi znakami graficznymi, które w widoczny, zrozumiały i czytelny sposób przedstawią sens zamierzonego przetwarzania. Jeżeli znaki te są przedstawione elektronicznie, muszą się nadawać do odczytu maszynowego.
8.
Komisji przysługuje prawo przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 92 wykonywanie przekazanych uprawnień   w celu określenia informacji przedstawianych za pomocą znaków graficznych i procedur ustanowienia standardowych znaków graficznych.

 

Metryczka

Data wytworzenia : 15.09.2023
Data publikacji : 15.09.2023
Data modyfikacji : 17.09.2023
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Rudzie Śląskiej
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ewa Podgórna
Osoba udostępniająca informację:
Arkadiusz Ciozak Jednoosobowe Stanowisko ds Prasowo-Informacyjnych
Osoba modyfikująca informację:
Arkadiusz Ciozak
do góry